آموزش جامع متغیرها و نامگذاری در پایتون
🎯 اهداف یادگیری
- درک مفهوم متغیرها در پایتون
- آشنایی با قوانین نامگذاری متغیرها
- یادگیری انواع دادههای پایه در پایتون
- آشنایی با تبدیل انواع دادهها
- یادگیری شیوه صحیح اختصاص مقادیر به متغیرها
📌 تبدیل انواع دادهها (Type Casting)
میتوان انواع دادهها را به یکدیگر تبدیل کرد:
python
# تبدیل به عدد صحیحx = int(3.14) # نتیجه: 3y = int("10") # نتیجه: 10# تبدیل به عدد اعشاریa = float(5) # نتیجه: 5.0b = float("4.5") # نتیجه: 4.5# تبدیل به رشتهs = str(10) # نتیجه: "10"t = str(True) # نتیجه: "True"# تبدیل به بولینbool1 = bool(1) # نتیجه: Truebool2 = bool("") # نتیجه: False
نکات مهم در تبدیل نوع:
- تبدیل رشته به عدد: رشته باید فقط شامل اعداد باشد
- تبدیل به بولین: مقادیر خالی (0, "", [], None) به False تبدیل میشوند
- تبدیل غیرممکن: برخی تبدیلها امکانپذیر نیستند و خطا میدهند
📌 اختصاص چندگانه مقادیر
در پایتون میتوان چند متغیر را در یک خط تعریف کرد:
python
# اختصاص چندگانهx, y, z = "سیب", "موز", "گلابی"print(x) # خروجی: سیبprint(y) # خروجی: موز# اختصاص یک مقدار به چند متغیرa = b = c = 10# تعویض مقادیرname1, name2 = "علی", "رضا"name1, name2 = name2, name1print(name1) # خروجی: رضا
📌 متغیرهای جهانی و محلی
متغیرها بسته به محل تعریف، میتوانند محدوده دسترسی متفاوتی داشته باشند:
python
global_var = "من جهانی هستم" # متغیر جهانیdef my_func(): local_var = "من محلی هستم" # متغیر محلی print(global_var) # دسترسی به متغیر جهانی print(local_var) # دسترسی به متغیر محلیmy_func()print(global_var) # قابل دسترسیprint(local_var) # خطا: تعریف نشده
تفاوتهای کلیدی:
- متغیرهای جهانی: در کل برنامه قابل دسترسی هستند
- متغیرهای محلی: فقط در تابع یا بلوک تعریف شده قابل استفاده هستند
- کلمه کلیدی global: برای تغییر متغیرهای جهانی از داخل تابع