آموزش جامع متغیرها و نامگذاری در پایتون


🎯 اهداف یادگیری

  • درک مفهوم متغیرها در پایتون
  • آشنایی با قوانین نامگذاری متغیرها
  • یادگیری انواع داده‌های پایه در پایتون
  • آشنایی با تبدیل انواع داده‌ها
  • یادگیری شیوه صحیح اختصاص مقادیر به متغیرها

📌 تبدیل انواع داده‌ها (Type Casting)

می‌توان انواع داده‌ها را به یکدیگر تبدیل کرد:

python
# تبدیل به عدد صحیح
x = int(3.14) # نتیجه: 3
y = int("10") # نتیجه: 10
# تبدیل به عدد اعشاری
a = float(5) # نتیجه: 5.0
b = float("4.5") # نتیجه: 4.5
# تبدیل به رشته
s = str(10) # نتیجه: "10"
t = str(True) # نتیجه: "True"
# تبدیل به بولین
bool1 = bool(1) # نتیجه: True
bool2 = bool("") # نتیجه: False

نکات مهم در تبدیل نوع:

  • تبدیل رشته به عدد: رشته باید فقط شامل اعداد باشد
  • تبدیل به بولین: مقادیر خالی (0, "", [], None) به False تبدیل می‌شوند
  • تبدیل غیرممکن: برخی تبدیل‌ها امکان‌پذیر نیستند و خطا می‌دهند

📌 اختصاص چندگانه مقادیر

در پایتون می‌توان چند متغیر را در یک خط تعریف کرد:

python
# اختصاص چندگانه
x, y, z = "سیب", "موز", "گلابی"
print(x) # خروجی: سیب
print(y) # خروجی: موز
# اختصاص یک مقدار به چند متغیر
a = b = c = 10
# تعویض مقادیر
name1, name2 = "علی", "رضا"
name1, name2 = name2, name1
print(name1) # خروجی: رضا

📌 متغیرهای جهانی و محلی

متغیرها بسته به محل تعریف، می‌توانند محدوده دسترسی متفاوتی داشته باشند:

python
global_var = "من جهانی هستم" # متغیر جهانی
def my_func():
local_var = "من محلی هستم" # متغیر محلی
print(global_var) # دسترسی به متغیر جهانی
print(local_var) # دسترسی به متغیر محلی
my_func()
print(global_var) # قابل دسترسی
print(local_var) # خطا: تعریف نشده

تفاوت‌های کلیدی:

  • متغیرهای جهانی: در کل برنامه قابل دسترسی هستند
  • متغیرهای محلی: فقط در تابع یا بلوک تعریف شده قابل استفاده هستند
  • کلمه کلیدی global: برای تغییر متغیرهای جهانی از داخل تابع