آموزش جامع سینتکس پایه جاوااسکریپت


🎯 اهداف یادگیری

  • آشنایی با ساختار پایه کدنویسی در جاوااسکریپت
  • یادگیری قوانین نوشتن کدهای معتبر
  • شناخت دستورات و عبارات پایه
  • آشنایی با کامنت‌نویسی و قواعد نامگذاری

📌 ساختار پایه کد جاوااسکریپت

جاوااسکریپت از دستورات ساده تشکیل شده که معمولاً با نقطه‌ویرگول (;) پایان می‌یابند:

javascript
// یک دستور ساده جاوااسکریپت
console.log('سلام دنیا!');
// تعریف متغیر
let message = 'خوش آمدید';
// فراخوانی تابع
function showAlert() {
alert(message);
}

ویژگی‌های سینتکس جاوااسکریپت:

  • حساس به حروف: متغیرهای myVar و myvar متفاوت هستند
  • نقطه‌ویرگول اختیاری: اما استفاده از آن توصیه می‌شود
  • فاصله‌های سفید نادیده گرفته می‌شوند: اما برای خوانایی مهم هستند

📌 قوانین نامگذاری متغیرها

برای نامگذاری متغیرها، توابع و شناسه‌ها در جاوااسکریپت قوانین خاصی وجود دارد:

javascript
// نام‌های معتبر
let userName = 'علی'; // camelCase
const MAX_USERS = 100; // UPPER_CASE برای ثابت‌ها
let _privateVar; // شروع با _ برای متغیرهای خصوصی
// نام‌های نامعتبر
let 1stUser; // شروع با عدد مجاز نیست
let user-name; // خط تیره مجاز نیست
let let; // کلمات کلیدی مجاز نیستند

قوانین نامگذاری:

  • شروع با حرف یا _ یا $: شروع با عدد مجاز نیست
  • حروف بعدی: می‌تواند حرف، عدد، _ یا $ باشد
  • کلمات کلیدی ممنوع: مانند let, const, if, for و ...
  • حساس به حروف: myVar با myvar متفاوت است

📌 کامنت‌نویسی در جاوااسکریپت

کامنت‌ها برای توضیح کد و غیرفعال کردن موقت بخشی از کد استفاده می‌شوند:

javascript
// این یک کامنت تک خطی است
/*
این یک کامنت چند خطی است
که می‌تواند چندین خط را پوشش دهد
*/
function calculate(a, b) {
/**
* این یک کامنت مستندسازی (JSDoc) است
* @param {number} a - عدد اول
* @param {number} b - عدد دوم
* @returns {number} حاصل جمع دو عدد
*/
return a + b;
}

انواع کامنت‌ها:

  • تک خطی: با // شروع می‌شود
  • چند خطی: بین /* و */ قرار می‌گیرد
  • مستندسازی (JSDoc): با /** شروع می‌شود - برای تولید مستندات

📌 انواع داده‌های پایه

جاوااسکریپت از انواع داده‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند:

javascript
// رشته (String)
let name = 'رضا';
// عدد (Number)
let age = 30;
// بولین (Boolean)
let isActive = true;
// null و undefined
let empty = null;
let notDefined;

انواع داده‌های اصلی:

  • رشته (String): متن - داخل '' یا "" یا ``
  • عدد (Number): اعداد صحیح و اعشاری
  • بولین (Boolean): true یا false
  • null و undefined: مقادیر خاص برای نشان دادن عدم وجود مقدار
  • نماد (Symbol): مقدار یکتا و تغییرناپذیر (ES6+)

📌 عملگرهای پایه

جاوااسکریپت از عملگرهای مختلفی پشتیبانی می‌کند:

javascript
// عملگرهای ریاضی
let sum = 10 + 5; // جمع
let remainder = 10 % 3; // باقیمانده
// عملگرهای مقایسه
let isEqual = 10 === 10; // true
// عملگرهای منطقی
let andResult = true && false; // false

انواع عملگرها:

  • ریاضی: +, -, *, /, %, ** (توان)
  • تخصیص: =, +=, -=, *=, /=
  • مقایسه: ==, ===, !=, !==, >, <, >=, <=
  • منطقی: && (AND), || (OR), ! (NOT)

📌 تمرین عملی

برنامه‌ای بنویسید که دو عدد را دریافت کند و عملیات جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را روی آن‌ها انجام دهد:

javascript
function calculate(a, b) {
// کد خود را اینجا بنویسید
}

راهنمای تمرین:

  1. تابعی به نام calculate ایجاد کنید که دو پارامتر a و b بگیرد
  2. چهار متغیر برای نتایج چهار عمل اصلی ایجاد کنید
  3. نتایج را در کنسول نمایش دهید
  4. برای تقسیم، بررسی کنید که b صفر نباشد

📌 قدم بعدی

در درس بعدی با متغیرها و ثوابت در جاوااسکریپت آشنا خواهیم شد!