آموزش جامع سینتکس پایه جاوااسکریپت
🎯 اهداف یادگیری
- آشنایی با ساختار پایه کدنویسی در جاوااسکریپت
- یادگیری قوانین نوشتن کدهای معتبر
- شناخت دستورات و عبارات پایه
- آشنایی با کامنتنویسی و قواعد نامگذاری
📌 ساختار پایه کد جاوااسکریپت
جاوااسکریپت از دستورات ساده تشکیل شده که معمولاً با نقطهویرگول (;) پایان مییابند:
javascript
// یک دستور ساده جاوااسکریپتconsole.log('سلام دنیا!');// تعریف متغیرlet message = 'خوش آمدید';// فراخوانی تابعfunction showAlert() { alert(message);}
ویژگیهای سینتکس جاوااسکریپت:
- حساس به حروف: متغیرهای myVar و myvar متفاوت هستند
- نقطهویرگول اختیاری: اما استفاده از آن توصیه میشود
- فاصلههای سفید نادیده گرفته میشوند: اما برای خوانایی مهم هستند
📌 قوانین نامگذاری متغیرها
برای نامگذاری متغیرها، توابع و شناسهها در جاوااسکریپت قوانین خاصی وجود دارد:
javascript
// نامهای معتبرlet userName = 'علی'; // camelCaseconst MAX_USERS = 100; // UPPER_CASE برای ثابتهاlet _privateVar; // شروع با _ برای متغیرهای خصوصی// نامهای نامعتبرlet 1stUser; // شروع با عدد مجاز نیستlet user-name; // خط تیره مجاز نیستlet let; // کلمات کلیدی مجاز نیستند
قوانین نامگذاری:
- شروع با حرف یا _ یا $: شروع با عدد مجاز نیست
- حروف بعدی: میتواند حرف، عدد، _ یا $ باشد
- کلمات کلیدی ممنوع: مانند let, const, if, for و ...
- حساس به حروف: myVar با myvar متفاوت است
📌 کامنتنویسی در جاوااسکریپت
کامنتها برای توضیح کد و غیرفعال کردن موقت بخشی از کد استفاده میشوند:
javascript
// این یک کامنت تک خطی است/*این یک کامنت چند خطی استکه میتواند چندین خط را پوشش دهد*/function calculate(a, b) { /** * این یک کامنت مستندسازی (JSDoc) است * @param {number} a - عدد اول * @param {number} b - عدد دوم * @returns {number} حاصل جمع دو عدد */ return a + b;}
انواع کامنتها:
- تک خطی: با // شروع میشود
- چند خطی: بین /* و */ قرار میگیرد
- مستندسازی (JSDoc): با /** شروع میشود - برای تولید مستندات
📌 انواع دادههای پایه
جاوااسکریپت از انواع دادههای مختلفی پشتیبانی میکند:
javascript
// رشته (String)let name = 'رضا';// عدد (Number)let age = 30;// بولین (Boolean)let isActive = true;// null و undefinedlet empty = null;let notDefined;
انواع دادههای اصلی:
- رشته (String): متن - داخل '' یا "" یا ``
- عدد (Number): اعداد صحیح و اعشاری
- بولین (Boolean): true یا false
- null و undefined: مقادیر خاص برای نشان دادن عدم وجود مقدار
- نماد (Symbol): مقدار یکتا و تغییرناپذیر (ES6+)
📌 عملگرهای پایه
جاوااسکریپت از عملگرهای مختلفی پشتیبانی میکند:
javascript
// عملگرهای ریاضیlet sum = 10 + 5; // جمعlet remainder = 10 % 3; // باقیمانده// عملگرهای مقایسهlet isEqual = 10 === 10; // true// عملگرهای منطقیlet andResult = true && false; // false
انواع عملگرها:
- ریاضی: +, -, *, /, %, ** (توان)
- تخصیص: =, +=, -=, *=, /=
- مقایسه: ==, ===, !=, !==, >, <, >=, <=
- منطقی: && (AND), || (OR), ! (NOT)
📌 تمرین عملی
برنامهای بنویسید که دو عدد را دریافت کند و عملیات جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را روی آنها انجام دهد:
javascript
function calculate(a, b) { // کد خود را اینجا بنویسید}
راهنمای تمرین:
- تابعی به نام calculate ایجاد کنید که دو پارامتر a و b بگیرد
- چهار متغیر برای نتایج چهار عمل اصلی ایجاد کنید
- نتایج را در کنسول نمایش دهید
- برای تقسیم، بررسی کنید که b صفر نباشد
📌 قدم بعدی
در درس بعدی با متغیرها و ثوابت در جاوااسکریپت آشنا خواهیم شد!