آموزش جامع مبانی اولیه جاوااسکریپت
🎯 اهداف یادگیری
- آشنایی با ساختار پایه جاوااسکریپت
- یادگیری متغیرها و انواع دادهها
- کار با عملگرها و عبارات
- آشنایی با ساختارهای کنترلی
|
📌 جاوااسکریپت چیست؟
جاوااسکریپت یک زبان برنامهنویسی سطح بالا، پویا و مفسری است که عمدتاً برای توسعه وب استفاده میشود:
javascript
// این یک کامنت تکخطی در جاوااسکریپت استconsole.log('سلام دنیا!'); // نمایش خروجی در کنسول
ویژگیهای کلیدی:
- مفسری: نیاز به کامپایل ندارد و در مرورگر اجرا میشود
- پویا: انعطافپذیر و با تایپ پویا
- چندپلتفرمی: هم در مرورگر و هم در سمت سرور (Node.js) اجرا میشود
📌 متغیرها در جاوااسکریپت
در جاوااسکریپت از سه کلمه کلیدی برای تعریف متغیر استفاده میشود:
javascript
var name = 'علی'; // روش قدیمی (ES5)let age = 25; // متغیر قابل تغییر (ES6+)const PI = 3.14; // ثابت (تغییرناپذیر)
تفاوتهای var, let, const:
- var: محدوده تابعی (function-scoped) - قابل بازتعریف
- let: محدوده بلوکی (block-scoped) - غیرقابل بازتعریف
- const: محدوده بلوکی - غیرقابل تغییر پس از تعریف
📌 انواع دادهها در جاوااسکریپت
جاوااسکریپت دارای انواع دادههای زیر است:
javascript
// انواع داده اولیهlet name = 'رضا'; // رشته (String)let age = 30; // عدد (Number)let isStudent = true; // بولین (Boolean)let person = null; // nulllet car; // undefined// نوع داده مرجعlet colors = ['قرمز', 'سبز', 'آبی']; // آرایه (Array)let user = { name: 'مریم', age: 28}; // شیء (Object)
انواع دادههای اصلی:
- رشته (String): متن - داخل '' یا ""
- عدد (Number): اعداد صحیح و اعشاری
- بولین (Boolean): true یا false
- null و undefined: مقادیر خاص برای نشان دادن عدم وجود مقدار
- نماد (Symbol): مقدار یکتا و تغییرناپذیر (ES6+)
📌 عملگرها در جاوااسکریپت
جاوااسکریپت از عملگرهای مختلفی پشتیبانی میکند:
javascript
// عملگرهای ریاضیlet sum = 5 + 3; // جمعlet product = 4 * 2; // ضرب// عملگرهای مقایسهlet isEqual = 5 == 5; // truelet isGreater = 10 > 5; // true// عملگرهای منطقیlet andResult = true && false; // AND - falselet orResult = true || false; // OR - true
انواع عملگرها:
- ریاضی: +, -, *, /, % (باقیمانده)
- تخصیص: =, +=, -=, *=, /=
- مقایسه: ==, ===, !=, !==, >, <, >=, <=
- منطقی: && (AND), || (OR), ! (NOT)
📌 ساختارهای کنترلی
ساختارهای کنترلی جریان اجرای برنامه را مدیریت میکنند:
javascript
// شرط iflet age = 18;if (age >= 18) { console.log('شما بزرگسال هستید');} else { console.log('شما نوجوان هستید');}// حلقه forfor (let i = 0; i < 5; i++) { console.log(i); // اعداد 0 تا 4 را چاپ میکند}
ساختارهای کنترلی اصلی:
- شرطی: if, else if, else, switch
- حلقهها: for, while, do while
- کنترل خطا: try, catch, finally
📌 تمرین عملی
تابعی بنویسید که عددی را دریافت کند و تشخیص دهد زوج است یا فرد:
javascript
function isEven(number) { // کد خود را اینجا بنویسید}
راهنمای تمرین:
- تابعی به نام isEven ایجاد کنید که یک پارامتر number بگیرد
- با استفاده از عملگر باقیمانده (%) زوج یا فرد بودن عدد را بررسی کنید
- اگر عدد زوج بود true و اگر فرد بود false برگردانید
- تابع را با چند عدد مختلف تست کنید
📌 قدم بعدی
در درس بعدی با ساخت اولین وب سایت جاوااسکریپت آشنا خواهیم شد!